Badanie czystości pochwy

W prywatnym gabinecie ginekologicznym dr Anny Kluz-Kowal w Białymstoku w ramach przeprowadzanej diagnostyki wykonujemy badanie czystości pochwy. Ma ono na celu sprawdzenie i ocenę stanu flory bakteryjnej w obrębie pochwy, czyli jej biocenozy, oraz wykrycie zagrażającym zdrowiu stanów zapalnych i zakażeń.

Jakie jest znaczenie flory bakteryjnej pochwy?

Flora bakteryjna odgrywa bardzo istotna rolę dla zdrowia kobiety. W normalnych warunkach, znajdujące się w pochwie niej bakterie tworzą środowisko kwaśne, które chroni drogi rodne przed pojawianiem się w nich różnego typu chorobotwórczych drobnoustrojów, czyli przede wszystkim groźnych bakterii i grzybów. Taką rolą pełnią pałeczki kwasotwórcze Lactobacillus. Jeżeli w pochwie faktycznie znajduje się zdrowa flora bakteryjna przyleganie do nabłonka oraz rozwój różnego typu patogenów jest praktycznie niemożliwy.

Wpływ na powstawanie zaburzeń flory bakteryjnej mogą mieć m.in. nieprawidłowa higiena osobista, długotrwałe przyjmowanie niszczących florę bakteryjna antybiotyków, zaburzenia w gospodarce hormonalnej oraz duża liczba partnerów seksualnych.

Na czym polega i w jakim celu wykonuje się badanie czystości pochwy?

Badanie czystości pochwy, czyli sprawdzanie biocenozy pochwy to badanie, którego celem jest dokonanie dokładnej oceny stanu flory bakteryjnej. Jest to szczególnie istotne w przypadku kobiet w ciąży, ponieważ związane z tym faktem zmiany hormonalne mogą wpływać na zwiększenie ryzyka pojawienia się w trakcie oczekiwania na dziecku różnego typu infekcji intymnych. Co więcej zignorowanie tego ryzyka, a dokładniej brak interwencji w przypadku pojawienia się infekcji może stanowić realne zagrożenie dla dziecka i być przyczyną przedwczesnego porodu, a nawet poronienia. Standardowo, badanie czystości pochwy jest jednym z istotniejszych elementów prowadzenia ciąży i powinno być wykonywane trzykrotnie w trakcie ciąży.

Badanie polega na pobraniu za pomocą wacika lub pałeczki, po uprzednim włożeniu do pochwy wziernika, wymazu z pochwy i z okolic cewki moczowej. Pobrany materiał nanosi się na szkiełko i oddaje do laboratorium, w którym dokonywana jest jego analiza. Całe badanie jest bezbolesne. Największa wiarygodność badanie czystości pochwy będzie miało jeżeli zostanie wykonane przynajmniej 48 godzin po ostatnim współżyciu. Pacjentka na trzy dni przed badaniem nie powinna także stosować żadnych preparatów dopochwowych.