Krwawienie między miesiączkami - czy są powodem do niepokoju?

Krwawienie z narządu rodnego między miesiączkami może wystąpić praktycznie u każdej kobiety bez względu na jej wiek. Chociaż krwiste i brązowe plamki na bieliźnie zwykle budzą niepokój, nie zawsze muszą oznaczać coś groźnego. Wiele z takich przypadków wynika z kobiecej fizjologii. Warto jednak o takich plamieniach powiedzieć ginekologowi. Są jednak sytuacje, w których plamienia z pochwy wymagają interwencji specjalisty, a nawet wykonania dodatkowych badań ginekologicznych.

Kiedy najczęściej dochodzi do plamienia z dróg rodnych?

Plamienie między miesiączkami może występować praktycznie u każdej kobiety. Jest to pewna ilość wydzielin z domieszką krwi w kolorze czerwonym, brązowym lub brązowym. Nie zawsze jest symptomem poważnych nieprawidłowościach w organizmie. Czasami pojawia się po stosunku, świadcząc o urazie mechanicznym. Może również występować w różnych momentach cyklu. Przykładowo, plamienie w środku cyklu najczęściej świadczy o owulacji i jest całkowicie naturalnym objawem. Może pojawiać się nawet przez 3-4 dni, a ilość wydzieliny jest wówczas dość nieznaczna. Jeśli jednak plamienie przedłuża się lub dochodzi do znacznego krwawienia (jak przy miesiączce), należy jak najszybciej umówić się na wizytę u lekarza.

Plamienie przed miesiączką często jest objawem niskiego poziomu progesteronu. Z kolei plamienie po okresie może wskazywać na niski poziom estradiolu. O każdym z tych przypadków należy powiadomić lekarza ginekologa, który wykona stosowne badania i - jeśli będzie to konieczne - podejmie decyzję o dalszej terapii.

Krwawienie między miesiączkami wymagające szybkiej reakcji

Chociaż opisane powyżej sytuacje plamienia poza okresem nie powinny wywoływać w nas dużego niepokoju (chociaż zawsze należy o nich poinformować ginekologa), są sytuacje, gdy objawy tego rodzaju świadczą o poważniejszych problemach zdrowotnych.

Jeśli plamienia występują w takim momencie cyklu, że nie można ich powiązać z owulacją, należy umówić się na wizytę u lekarza, gdyż mogą być symptomem nadżerki, zakażenia, a nawet nowotworu. Jeśli dodatkowo pojawiają się skurczowe bóle brzucha i gorączka, istnieje duże prawdopodobieństwo zapalenia przydatków. Jeśli oprócz plamień poza cyklem skarżysz się na bardzo obfite miesiączki, przyczyną mogą być mięśniaki macicy.