Spóźniona miesiączka – jakie są jej przyczyny?

Wbrew powszechnie panującej opinii, spóźniający się okres wcale nie musi oznaczać ciąży. Wiele kobiet – zwłaszcza młodych – nie zdaje sobie sprawy, że opóźnienia w cyklu zdarzają się stosunkowo często i nie są niczym dziwnym. Oczywiście, pod żadnym pozorem nie można ich lekceważyć. Jakie są główne przyczyny spóźniających się miesiączek? Na to pytanie postaraliśmy się odpowiedzieć w treści dzisiejszego artykułu. Zapraszamy do lektury.

Okresie! Dlaczego się spóźniasz?!

Jak już wcześniej wspomnieliśmy spóźniająca się miesiączka nie jest synonimem ciąży – oczywiście może być jej pierwszym symptomem, ale wcale nie musi. Warto przy tym zaznaczyć, że menstruacja jest objawem zdrowia organizmu. Jeżeli kobieta przestaje krwawić to znaczy, że naruszona została równowaga jej organizmu. Za najpopularniejsze czynniki, wpływające na zahamowanie okresu uważa się:

• niskokaloryczną dietę – źle dobrana, niskokaloryczna dieta, może prowadzić do zahamowania menstruacji. Wpływ na taki stan rzeczy ma przede wszystkim to, że w niedożywionym organizmie drastycznie spada poziom leptyny;
  • zaburzenia hormonalne – istnieje szereg zaburzeń hormonalnych, które przyczyniają się do powstawania zaburzeń miesiączkowania u kobiet, ale za najpopularniejsze uważa się zespół policystycznych jajników. Warto przy tym zaznaczyć, że nie leczony może prowadzić do całkowitej bezpłodności;
  • stres – długotrwały stres prowadzi nie tylko do wyczerpania, ale i wyjałowienia organizmu. Najczęściej problemy z miesiączką znikają w momencie, w którym sytuacja życiowa kobiety wraca do normy.

Opóźniona miesiączka – kiedy udać się do lekarza?

W przypadku, kiedy menstruacja nie nastąpiła w wyznaczonym terminie, warto w pierwszej kolejności wykluczyć ciążę. Dobrze również zastanowić się, czy w ostatnim czasie nie byliśmy narażeni na długotrwały stres oraz sprawdzić poziom hormonów we krwi. Jeżeli nastąpiło  całkowite zahamowanie miesiączki i po dwóch miesiącach nadal nie wystąpiło krwawienie, należy koniecznie udać się do lekarza ginekologa, który ustali przyczyny tego zjawiska.