Jak często należy odwiedzać ginekologa?

Kobiety powinny odwiedzać swojego ginekologa przynajmniej raz na rok, nawet jeśli nie cierpią na żadne dolegliwości. Profilaktyczne wizyty, nawet jeśli lekarz nie stwierdził żadnych chorób, są kluczowe dla zdrowia. Dzięki temu można znacznie wcześniej podjąć leczenie w przypadku ewentualnych problemów zdrowotnych. Tym bardziej należy udać się do specjalisty, jeśli pojawiły się jakiekolwiek niepokojące objawy, najlepiej jak najszybciej po ich zidentyfikowaniu.

Podczas wizyty lekarz przeprowadza nie tylko typowe badania ginekologiczne. Gabinet ginekologiczny to miejsce, gdzie można pozyskać znacznie więcej informacji o swoim zdrowiu. Przykładowo, lekarz może skontrolować ciśnienie tętnicze krwi, określić stosunek talii do bioder i obliczyć indeks masy ciała (BMI). Jest to niezbędne w celu zdiagnozowania ewentualnych problemów związanych z czynnością hormonów. Nadwaga i otyłość to jedne z objawów poważnych chorób endokrynologicznych.

Wiek kobiety a częstotliwość wizyt

Częstotliwość wizyt u ginekologa w dużej mierze uzależniony jest m.in. od wieku kobiety. Pacjentki poniżej 40. roku życia powinny przynajmniej raz do roku wykonać następujące badania:

• typowe badanie ginekologiczne
  • cytologię
  • morfologię krwi i moczu
  • badanie piersi
  • profilaktyczne badanie ultrasonograficzne (USG) narządu rodnego i piersi

USG jest bardzo ważnym badanie szczególnie w przypadku kobiet, które przyjmują antykoncepcję doustną, ponieważ mogą nieznacznie zwiększać ryzyko pojawienia się łagodnych lub złośliwych zmian w piersiach i niekiedy przyczyniają się do powstawania infekcji narządów rodnych kobiety.

U kobiet pomiędzy 35. a 4. rokiem życia zaleca się wykonanie mammografii, czyli badanie piersi przy użyciu promieni rentgenowskich. U kobiet pomiędzy 40. a 50. rokiem życia to badanie trzeba wykonywać raz na dwa lata. Po 50. roku życia mammografia powinna być wykonywana raz w roku.

Kontroluj swoje ciało

Kobiety powinny też samodzielnie kontrolować swoje ciała. Przede wszystkim warto badać swoje piersi, najlepiej pod koniec miesiączki lub tuż przed owulacją (4-9. dzień cyklu miesiączkowego).