Upławy. Najczęstszy objaw infekcji pochwy

Czym są upławy? To ogólna nazwa każdej nietypowej wydzieliny z pochwy. Z pewnością rozpoznasz, że cos jest nie tak. Śluz może mieć inny niż zawsze kolor, konsystencję lub podejrzany zapach. Upławy mogą mieć wiele przyczyn, jeśli więc nie możesz poradzić sobie z ich wyleczeniem sama, powinnaś skonsultować się z lekarzem ginekologiem. Zignorowanie problemu może mieć poważne konsekwencje dla Twojego zdrowia, a nawet życia.

Przyczyny

Przyczyny mogą być różne. Najczęściej upławy to objaw infekcji pochwy, bakteryjnej lub grzybicznej. Zakażenie grzybiczne możesz bardzo łatwo złapać na basenie, to właśnie stąd najwięcej pań przynosi infekcje. Wilgoć panująca w tym obiekcie sportowym jest idealnym wsparciem dla rozwoju wszelkiego rodzaju drożdżaków. Upławy mogą być również skutkiem uczulenia. Niektóre panie są uczulone na prezerwatywy lub jakiś rodzaj proszku do prania, w którym piorą bieliznę.  Zazwyczaj uczulenie objawia się również swędzeniem sromu, lub nawet wysypką. W najgorszym wypadku upławy są efektem nadżerki, wodniaka jajowodów lub nawet zmian nowotworowych w układzie rozrodczym.

Leczenie

Jeśli upławy pojawiły się znienacka, na jakiś czas po Twojej ostatniej wizycie na basenie, prawdopodobnie przyczyną jest infekcja grzybiczna. Możesz sama spróbować ją wyleczyć przy pomocy środków dostępnych w aptekach bez recepty. Jeśli jednak to nie pomoże, powinnaś udać się do ginekologa.  Formę leczenia ustala się po rozpoznaniu przyczyny upławów. W wypadku infekcji bakteryjnej prawdopodobnie zostanie zastosowana kuracja antybiotykowa dopochwowa lub doustna.

Leczenie nadżerki to dłuższy proces, wymagający czasami założenia opatrunku przez lekarza. Niebezpieczne dla zdrowia i życia zmiany nowotworowe to już cały proces leczenia, związany z wizytami u lekarzy różnych specjalizacji.