Jakie mogą być przyczyny plamienia między miesiączkami?

Plamienie pomiędzy miesiączkami może wystąpić u kobiet w różnym wieku. Częściej dotyczy m.in. kobiet, które wkroczyły w okres przedmenopauzalny i kobiet, u których zdiagnozowane zostały zaburzenia hormonalne. Nie każde plamienie pomiędzy miesiączkami jest oznaką choroby. Na co wskazuje pojawienie się krwawienia w połowie cyklu lub po stosunku? Czy niezbędne jest badanie ginekologiczne po wystąpieniu plamienia?

Plamienie między miesiączkami - co warto wiedzieć?

Niewielkie plamienie lub krwawienie między miesiączkami nie zawsze świadczy o poważnych problemach zdrowotnych, jednak powinno zostać skonsultowane z ginekologiem. Przyczyn pojawienia się plamienia może być kilka. Do najczęściej diagnozowanych zaliczamy m.in.:

• mechaniczne uszkodzenia śluzówki np. podczas stosunku, którym sprzyja suchość pochwy;
  • choroby endokrynologiczne oraz naturalne zmiany hormonalne w okresie menopauzy;
  • owulację;
  • zagnieżdżanie się zarodka w macicy;
  • krwawienia powodowane przez stany zapalne narządów rodnych.

Najlepiej każdą nieprawidłowość w cyklu menstruacyjnym konsultować z ginekologiem, bo pozwala to uniknąć ryzyka, które związane jest z rozwojem schorzeń ginekologicznych. Część z nich może wywoływać plamienia i krwawienia między miesiączkami, a także inne objawy. Brak konsultacji lekarskiej może doprowadzić do zaostrzenia się objawów chorobowych.

Jakie objawy powinny zaniepokoić?

Jeżeli oprócz plamienia występują wskazujące na chorobę dolegliwości np. ból podbrzusza, problemy gastryczne, częste parcie na pęcherz, ból podczas oddawania moczu, upławy, a także inne nietypowe objawy, to trzeba jak najszybciej odwiedzić ginekologa. Nie należy zwlekać z konsultacją, gdy dolegliwości pojawiają się nagle i mają ostry charakter, bo mogą wskazywać np. na zagrażającą zdrowiu ciążę pozamaciczną.