Jakie rodzaje chorób najczęściej występują u kobiet w ciąży?

Okres ciąży jest bardzo trudny dla każdej kobiety. W tym czasie musi dbać bowiem nie tylko o siebie, ale także o rozwijające się w jej brzuchu dziecko. Bardzo ważne jest przede wszystkim zapobieganie zachorowaniu, ponieważ nawet zwykłe infekcje bakteryjne czy wirusowe, w trakcie ciąży mogą stanowić duże zagrożenie nie tylko dla matki, ale też dla rozwijającego się w niej płodu. W dzisiejszym wpisie na blogu opisujemy, jakie rodzaje chorób najczęściej występują u kobiet w ciąży.

Dlaczego choroby w trakcie ciąży mogą być tak groźne?

Chorowanie w trakcie ciąży wiąże się z dużym ryzykiem dla płodu przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze powstające z różnych przyczyn choroby siłą rzeczy nie stanowią jedynie zagrożenia dla samej kobiety, ale mogą też mieć negatywny wpływ na rozwój dziecka. W niektórych przypadkach choroba  w trakcie ciąży może nawet uszkodzić płód lub spowodować jego wady. Drugim powodem, dlaczego choroba w trakcie ciąży może nieść zagrożenie dla dziecka jest to, że podczas chorowania nie zawsze organizm matki będzie w stanie sobie samemu z daną infekcją poradzić. W większości przypadków niezbędne jest jednak zastosowanie leków, a te czasami mogą być również przyczyną powstawania patologicznych zmian morfologicznych u dziecka.

Główne rodzaje charakterystycznych chorób w trakcie ciąży

Kobiety w ciąży są niestety narażone na wiele różnego typu zagrożeń, dlatego też w momencie, gdy usłyszymy radosną nowinę i będziemy już pewne, że zostaniemy matkami, tak ważne jest wybranie odpowiedniego lekarza ginekologa, który zajmie się prowadzeniem ciąży oraz będzie nie tylko prowadził leczenie ewentualnych dolegliwości, ale również pomoże nam im zapobiec. Rola lekarza opiekującego się kobietami w trakcie ciąży jest szczególnie dużą, jeżeli choruje się np. na nadciśnienie tętnicze. Pomimo iż nie powoduje ono trudności w zajściu w ciążę, w jej trakcie może być jednak przyczyną powstawania różnego typu powikłań. Dlatego też tak ważne jest wykonywanie regularnych pomiarów ciśnienia. U niektórych kobiet, około 20. tygodnia ciąży, dochodzi też do powstania nadciśnienia tętniczego ciążowego. Bywa, że takie nadciśnienie prowadzić do powstania stanów przedrzucawkowych, a następnie do stanowiącej zagrożenie dla życia rzucawki.

Często występującą u kobiet w ciąży chorobą jest też wewnątrzwątrobowa cholestaza ciężarnych. Objawami tej choroby są np. intensywny świąd skóry oraz znaczny wzrost poziomu bilirubiny we krwi. Choroba co prawda zazwyczaj ma dosyć łagodny przebieg i nie stanowi realnego zagrożenia dla kobiety w ciąży i dla płodu, jednak wiąże się z nieprzyjemnymi dolegliwości

Jakie choroby zakaźne często występują u kobiet w ciąży?

W trakcie ciąży kobiety są też oczywiście narażone na różnego rodzaju choroby zakaźne.  Do tej grupy zalicza się nie tylko infekcje bakteryjne, wirusowe czy grzybicze, ale także zakażenia odzwierzęce. Do najczęściej występujących i mogących mieć wiele skutków ubocznych chorób należą:

• Toksoplazmoza, czyli choroba odzwierzęca, do zakażenia którą może dojść w wyniku spożycia surowego mięsa lub poprzez kontakt z kałem zakażonego kota lub psa,
  • Listelioza, czyli również choroba odzwierzęca, która jest przenoszona z zakażonym pokarmem,
  • Cytomegalia,
  • Różyczka,
  • Wirus opryszczki,
  • Choroby przenoszone drogą płciową, m.in. opryszczka narządów płciowych, kiła, rzeżączka i rzęsistkowica,
  • Wirusowe zapalenie wątroby,

Wszystkie te choroby mogą stanowić duże zagrożenie dla rozwijającego się w brzuchu matki dziecka.

Choroby autoimmunologiczne w ciąży

Dużym problemem dla kobiet w ciąży są choroby autoimmunologiczne. W trakcie ciąży mogą bowiem doprowadzić do zahamowania wewnątrzmacicznego wzrostu płodu, wymusić przedwczesny poród lub być przyczyną poronień. Szczególnie dużym zagrożeniem dla kobiet w ciąży jest zespół antyfosfolipidowy. W trakcie choroby dochodzi do wytwarzania przez organizm kobiety odpowiedzialnych za tworzenie mikrozakrzepów i poronienia swoistych przeciwciał.