Jakie dolegliwości występują w okresie połogu

Niektórzy lekarze często mówią, ze połóg, czyli okres regeneracji po urodzeniu dziecka, jest tak naprawdę kolejnym, czwartym etapem samej ciąży. Trwający często nawet 1,5 lub 2 miesiące połóg wiąże się z przywracaniem stanu organizmu kobiety do stanu sprzed zajścia w ciążę. W tym czasie w organizmie kobiety dochodzi do powstania wielu istotnych zmian, którym mogą towarzyszyć również różnego typu nieprzyjemne objawy i dolegliwości. W naszym dzisiejszym wpisie na blogu dokładniej opisujemy, na czym polega połóg i jakie mogą mu towarzyszyć dolegliwości.

Co to jest połóg?

Do rozpoczęcia zmian połogowych zaczyna dochodzić niemal natychmiast po urodzeniu przez kobietę dziecka. Na początku są one związane przede wszystkim ze spadkiem wysokiego podczas trwania ciąży poziomu estrogenu i progesteronu. Hormony te podczas ciąży są wytwarzane przez łożysko, po urodzeniu dziecka macica zaczyna się kurczyć i wracać do swojej naturalnej wielkości. Proces ten nazywa się inwolucją i może trwać od 6 do nawet 8 tygodni. W jego trakcie zmniejsza się nadmiar masy mięśniowej macicy i zostaje przywrócona jej naturalna wyściółka. Inwolucji zaczynają podlegać również znacznie poszerzone podczas porodu szyjka macicy i kanał porodowy, ale w tym przypadku rzadko kiedy się zdarza, żeby powróciły one idealnie do stanu sprzed porodu. Ważną zmianą, do jakiej dochodzi w okresie połogu jest także rozpoczęcie laktacji. Na początku, czyli mniej więcej przez 3 dni po urodzeniu dziecka produkowana jest tzw. siara, czyli wysokobiałkowa forma mleka, która jednak szybko zaczyna stopniowo przechodzić w posiadające mniej białka i więcej tłuszczu normalne mleko matki, którym można karmić niemowlaka.

Dolegliwości w różnych fazach połogu

Dokładne objawy i rodzaje dolegliwości, jakie odczuwa kobieta w trakcie połogu są różne w zależności od jego fazy.

• 1. tydzień połogu – W trakcie pierwszego tygodnia połogu kobieta zazwyczaj przebywa jeszcze w szpitalu. Jeżeli nie ma żadnych przeciwwskazań, wypis ze szpitala może jednak nastąpić już po trzech dniach od urodzenia dziecka. Szczególnie uciążliwe mogą być pierwsze dni po urodzeniu, szczególnie jeżeli miało się nacięte krocze. W tym czasie często występują bolesność krocza, krwawienie oraz nasilające się podczas karmienia piersią skurcze macicy. Jeżeli było wykonywane cesarskie cięcie odczuwana jest także bolesność pozostałej po nim rany. W niektórych przypadkach kobieta w 1. tygodniu po porodzie czuje się także cała obolała, ma problemy ze wstawaniem i kładzeniem się do łóżka. Częstym objawem jest też tzw. baby blues, czyli smutek poporodowy.

• 2. tydzień połogu – na tym etapie połogu objawy krwawienia mogą zacząć się zmniejszać, ale nie zawsze – u niektórych pacjentek występują aż do 6. tygodnia. Pacjentki mogą też zacząć odczuwać spowodowane gojeniem się wszystkich nacięć i pęknięć swędzenie pochwy. Większość pacjentek na tym etapie nie odczuwa już większych dolegliwości bólowych i dyskomfortu okolic intymnych. Kobietom dużo łatwiej jest też już się poruszać.

• 3.-5. tydzień połogu – W tym czasie macica nadal się jeszcze obkurcza, przez co pacjentka może odczuwać skurcze. Z każdym tygodniem będzie się to jednak wiązało z coraz mniejszym bólem, który można dodatkowo łagodzić zażywając ibuprofen lub paracetamol.

• 6. tydzień połogu – Na tym etapie macica powinna już wrócić na swoje naturalne miejsce i do swojej naturalnej wielkości. W tym momencie powinno też już całkowicie ustać krwawienie. Po 6. tygodniu powinno się jeszcze umówić na wizytę kontrolną do ginekologa, żeby sprawdzić, czy wszystkie narządy rodne faktycznie wróciły do swojego naturalnego stanu sprzed ciąży.

Jakie mogą być niepokojące objawy w trakcie połogu?

W niektórych przypadkach podczas połogu może dojść do powstania pewnych niepokojących objawów, które od razu powinny  być sygnałem do umówienia się na wizytę kontrolną w gabinecie ginekologicznym. Takimi objawami mogą być m.in. wysoka, powyżej 37,6 st. C gorączka oraz długo się utrzymujący silny ból i obrzęk. W takich przypadkach niezbędne jest przeprowadzenia różnego typu badań ginekologicznych, ponieważ mogło dojść do powstania ropnia gruczołu piersiowego, do zapalenia połogowego lub do zapalenia błony śluzowej macicy.