Zalecenia do wykonania i przebieg biopsji mammotomicznej

Rak sutka cały czas jest jedną z najczęściej wykrywanych chorób nowotworowych w Polsce. W przypadku wykrywania guzów stosowane są badania USG piersi oraz mammografia. Pomocne jest również samobadanie piersi przez kobiety. Jeżeli jednak wyniki któregoś badania wskażą na powstanie jakichś guzów, żeby je zidentyfikować i określić, czy mają one charakter złośliwy, niezbędne jest pobranie jego próbek jego tkanki do dalszych badań. Najskuteczniejszą metodą jest wykonanie będącej tematem naszego dzisiejszego wpisu na blogu biopsji mammotomicznej. Z naszego tekstu dowiesz się, jaki jest dokładnie przebieg biopsji, czy po jej wykonaniu są możliwe jakieś powikłania oraz jakie są zalecenia dla pacjentek po zabiegu.

W jaki sposób przeprowadza się biopsję mammotomiczną?

Biopsja mammotomiczna to rodzaj biopsji gruboigłowej. Badanie może być wykonywane w trybie ambulatoryjnym lub podczas jednodniowej hospitalizacji. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym. W trakcie wykonywania biopsji mammotomicznej piersi pacjentka przebywa w pozycji leżącej. Na początku lekarz nacina skórę w miejscu nad wykrytym wcześniej guzem i przez powstałe nacięcie wprowadza grubą igłę kontrolując cały zabieg przy użyciu ultrasonografu lub mammografu. Dzięki temu znacznie minimalizuje ryzyko uszkodzenia sąsiednich struktur. Po dotarciu igłą do planowanego miejsca problematyczna tkanka zostaje zassana, a pozycja igły jest zmieniana w taki sposób, żeby możliwe było pobranie również próbek sąsiadujących tkanek. Po zakończeniu zabiegu w miejsce powstałej rany umieszcza się opatrunek chirurgiczny, który zapobiega krwawieniu. Nie ma potrzeby jej zszywania. Cały zabieg trwa zazwyczaj od 10 do około 40 minut.

Pobrane podczas badanie próbki tkanek są następnie kierowane do wykonania oceny u lekarza patologa, ma ono na celu potwierdzenie lub wykluczenie złośliwości wykrytego podczas badania USG piersi, mammografii lub samobadania piersi guza. Na wyniki badania trzeba zazwyczaj czekać kilkanaście dni. Ta metoda badania jest tak chętnie stosowana, ponieważ pozwala na uzyskanie bardzo wiarygodnych wyników. Co więcej, poprzez biopsję mammotomiczną można również od razu usunąć łagodne zmiany w postaci włókniaków lub torbieli.

Jakie są możliwe powikłania po biopsji mammotomicznej

Z racji tego, że biopsja mammotomiczna nie jest szczególnie inwazyjnym zabiegiem niezbyt często dochodzi do powstawania po nim jakichś nieprzyjemnych powikłań. Po samym badaniu zostaje jedynie mały ślad w postaci około 2 mm blizny. W niewielu przypadkach po wykonaniu biopsji u pacjentek dochodzi do powstawania krwotoków lub krwiaków, które są spowodowane uszkodzeniem naczyń krwionośnych lub włosowatych. Bardzo rzadko u pacjentek dochodzi do powstania zapalenia piersi lub będącej efektem uszkodzenia igłą opłucnej, odmy płucnej.

Zalecenia dla pacjentek po przeprowadzeniu biopsji mammotomicznej

Po wykonaniu biopsji przez około 3 dni zaleca się pacjentkom odpoczynek oraz unikanie zbyt intensywnego wysiłku fizycznego. Założony po biopsji opatrunek jest zdejmowany dzień później. Następnie powstała rana jest jeszcze odkażana i nakładany jest nowy opatrunek. Również przez 3 dni nie można myć miejsca powstałej rany wodą z mydłem. Zaleca się także noszenie obcisłych biustonoszy.

W przypadku powstania jakichkolwiek powikłań, koniecznie należy się jak najszybciej zgłosić do lekarza.