Badanie czystości pochwy (biocenoza pochwy)

Badanie czystości pochwy służy ocenie stanu flory bakteryjnej, pozwala również zdiagnozować zakażenia i stany zapalne. Zleca się je m.in. Pacjentkom w ciąży, gdyż wówczas wzrasta ryzyko wystąpienia infekcji intymnych, a niewyleczenie takiego stanu zapalnego może mieć też negatywny wpływ na dziecko.

Badanie polega na pobraniu wymazu z pochwy, który jest następnie nanoszony na szkiełko i oddawany do analizy specjalistom. Co może zaburzyć naturalną florę bakteryjną okolic intymnych? Mogą być to takie czynniki jak: przyjmowane antybiotyki, nieprawidłowa higiena, zaburzenia hormonalne, większa liczba partnerów seksualnych. Objawami, które powinny wzbudzić niepokój i skłonić do poddania się temu badaniu są; świąd, pieczenie pochwy, upławy, ból przy oddawaniu moczu. Często zaburzenie flory bakteryjnej ma związek z zapaleniem dróg moczowych.

Badanie czystości pochwy jest bezbolesne, wykonuje je ginekolog. Samo pobranie materiału przez lekarza trwa zaledwie kilka sekund. Do oceny pobranego materiału wykorzystywana jest skala oceny czystości pochwy.

Oferta naszego gabinetu obejmuje też inne badania takie jak cytologia.