Upławy — o jakich problemach zdrowotnych świadczą?

Upławy to nieprawidłowa wydzielina z pochwy o chorobowo zmienionym kolorze, konsystencji i zapachu. Najczęściej są objawem infekcji. Nie zawsze łatwo je rozpoznać i zidentyfikować dolegliwość, dlatego w przypadku niepokojących symptomów, warto zwrócić się po pomoc do lekarza ginekologa.

O jakich problemach sygnalizują upławy?

Upławy to nieprawidłowa wydzielina z pochwy, która cechuje się specyficznym kolorem i zapachem. Jest zmieniona chorobowo poprzez rozwijającą się infekcję, dlatego wyraźnie różni się od wydzieliny, która ujawnia się w normalnych warunkach. Oprócz infekcji może wskazywać również na zakażenia błony śluzowej macicy, wodniakach jajowodów, a nawet nowotworach pochwy i macicy. Oto jak identyfikować upławy oraz z jakimi dolegliwościami je kojarzyć:

• Białe, gęste, serowate upławy (ich konsystencja często porównywana jest z twarożkiem) mogą wskazywać na zakażenie drożdżakami, czyli grzybicę pochwy. Grzybicy zwykle towarzyszy swędzenie i pieczenie. W takich przypadkach warto skontaktować się z lekarzem. Można również stosować sprawdzone domowe sposoby, np. podmywać się naparem z rumianku, robić nasiadówki z rumiankowych naparów i Tantum rosa lub z naparu kory dębu. Sprawdza się również miejscowo stosowana maść przeciwgrzybicza. Jeśli niepokojące upławy nie znikną po dwóch — trzech dniach, należy skonsultować je z lekarzem ginekologiem.
  • Upławy obfite, szaro-białe o nieprzyjemnym rybim zapachu, nasilające się po stosunku są objawem bakteryjnego zapalenia pochwy, czyli waginozy. W tym przypadku zwykle tylko lekarz ginekolog jest w stanie udzielić stosownej pomocy. Zakażenie bakteryjne wymaga zastosowania antybiotyku aplikowanego dopochwowo lub dopochwowo i doustnie. Oprócz tego szaro-biała wydzielina może wskazywać również na zakażenie rzęsistkiem pochwowym.
  • Upławy żółto-zielone, obfite, czasem pieniste i najczęściej wydzielające bardzo nieprzyjemny zapach są objawem rzęsistkowicy. Jest to zakażenie pasożytnicze. Przyczyną dolegliwości jest rzęsistek pochwowy. Niezbędna jest niezwłoczna wizyta w gabinecie ginekologicznym.
  • Upławy śluzowate, ropne mogą sygnalizować chlamydię. Wskazują na zakażenie Chlamydia trachomatis i często towarzyszą im inne dolegliwości, takie jak pieczenie przy oddawaniu moczu, krwawienie międzymiesiączkowe i po stosunku.