Mięśniak macicy to nie wyrok

Dla bardzo dużej liczby kobiet wizja zdiagnozowania u nich mięśniaków macicy jest jedną z najgorszych możliwych wiadomości. Tego typu problemy faktycznie dotykają bardzo dużej liczby kobiet, jednak wbrew opinii wielu osób nie musi być to wcale wyrok. Według statystyk z problemem powstawania mięśniaków macicy może się borykać nawet 60 proc. kobiet w wieku pomiędzy 35 a 45 lat. Jest to więc bardzo często występujące zjawisko u kobiet w wieku rozrodczym. Takie kobiety często przed pójściem do gabinetu ginekologicznego w celu zaplanowania dalszego postępowania i leczenia natrafiają w Internecie lub w innych mediach na opinie, że mięśniaki macicy oznaczają koniec marzeń o posiadaniu własnego dziecka i najczęściej w takich przypadkach konieczne jest usunięcie macicy. Nie jest to jednak prawdą!

Co to są mięśniaki macicy?

Mięśniaki macicy to najczęściej występujący rodzaj łagodnych nowotworów dróg rodnych. Tylko niewielki odsetek wykrywanych mięśniaków macicy to nowotwory złośliwe, dlatego też w przypadku ich wykrycia, zanim wpadnie się w panikę, koniecznie należy zaczekać na wyniki kolejnych, bardziej szczegółowych badań. Nie zawsze bowiem nawet konieczne jest przeprowadzenie ich leczenia operacyjnego.

Zazwyczaj mięśniaki macicy to okrągławe struktury, które mogą osiągać różne rozmiary. Ze względu na miejsce występowania mięśniaki można podzielić na 3 grupy: śródścienne, czyli rozrastające się w ścianie macicy, podsurowicówkowe, czyli rosnące w kierunku błony zewnętrznej macicy oraz podśluzówkowe, czyli rozwijające się w kierunku śluzówki we wnętrzu macicy.

Jakie są przyczyny powstawania mięśniaków macicy?

Tak naprawdę dokładne przyczyny powstawania mięśniaków macicy nie są jeszcze do końca znane. Wiadomo jednak, że ich pojawienie się jest w dużej mierze uzależnione od poziomu hormonów płciowych, czyli estrogenów i progesteronu. Według statystyk, mięśniaki macicy są też częściej wykrywane u kobiet, które nigdy nie rodziły dzieci. Niektórzy lekarze, jako czynnik zwiększający ryzyko występowania mięśniaków macicy, podają także otyłość. Według badań predyspozycje do powstawania takich problemów mogą być również powiązane z genetyką – bardzo często bowiem mięśniaki są wykrywane u kobiet w jednej rodzinie.

Jakie są najczęstsze objawy mięśniaków macicy?

Mięśniaki macicy w zależności od miejsca ich występowania oraz od ich wielkości mogą dawać różne objawy. Na początku zwykle jednak nie dają żadnych objawów, później gdy już urosną mogą powodować m.in.:

• Dolegliwości bólowe, także w czasie współżycia,
  • Uczucie wypełnienia lub ciężkości w podbrzuszu,
  • Zbyt długo trwające i bardzo obfite krwawienia miesiączkowe,
  • Częstomocz,
  • Zaparcia,
  • Powiększony obwód brzucha.

Na czym polega leczenie mięśniaków macicy?

Obecnie większość ekspertów jest zdania, że leczenie mięśniaków macicy jest konieczne jedynie wówczas, gdy powstałe na ich skutek objawy utrudniają życie. Jeżeli wykryte guzy nie dają żadnych objawów, nie ma konieczności przeprowadzenia leczenia, ponieważ nie stanowią żadnego zagrożenia. W takich przypadkach należy jednak pamiętać o regularnym ich kontrolowaniu poprzez regularne wykonywanie wizyt w gabinecie ginekologicznym oraz poddawanie się przynajmniej raz w roku badaniu USG dopochwowemu.

W innych przypadkach celem leczenia mięśniaków macicy zawsze jest przede wszystkim złagodzenie powstałych na ich skutek objawów lub redukcja zbyt dużych rozmiarów guza. Obecnie w celu wyleczenia mięsaków macicy można zastosować wiele różnych metod. Najczęściej lekarze decydują się na leczenie z zastosowaniem embolizy tętnic macicznych, kriomiolizy, czyli wprowadzenia do mięśniaka kriosondy, która powoduje zamrożenie jego tkanek lub mamioktomię, czyli wyłuszczenie mięśniaków. W niektórych przypadkach leczenie może się też odbywać poprzez zastosowanie farmakoterapii. Natomiast histerektomia, czyli operacyjne usunięcie macicy, stosowane jest tylko wtedy, jeżeli nie ma już żadnej innej możliwości.