Dlaczego kobietom często jest trudno zajść w ciążę po 35. roku życia?

W XXI wieku kobiety coraz częściej odkładają w czasie zajście  w ciążę. Na początku chcą się usamodzielnić, zdobyć lepszą pracę, zobaczyć trochę świata oraz zapewnić sobie odpowiednie warunki do wychowywania dziecka. Niestety natura jest bezwzględna i w niektórych przypadkach zajście w ciążę w tak późnym momencie staje się bardzo utrudnione, a w dodatku zwiększa się wtedy ryzyko, że w trakcie ciąży powstaną jakieś problemy. Często jako wiek graniczny wskazywany jest 35. rok życia. Dlaczego?

Przyczyny częstych problemów z zajściem w ciążę po ukończeniu 35 lat

Dokładne przyczyny z zajściem w ciążę po ukończeniu 35 lat są związane z tym, ze organizm kobiety się starzeje. Im więcej ma się lat, tym szanse na szybkie i bezproblemowe zajście w ciążę robią się coraz mniejsze. Nie oznacza to jednak, że w wieku 35 lat nie można zajść w ciążę. Oczywiście, że można, ale w niektórych przypadkach potrzeba jest do tego nieco więcej czasu. Płodność kobiety jest największa między 20 a 24 rokiem życia.  W tym wieku jest więc najłatwiej zajść w ciążę. Z czasem niestety te możliwości się zmniejszają i po ukończeniu 30 lat jest coraz trudniej.

Pogorszenie płodności jest związane przede wszystkim z nieco rzadszą owulacją lub z pogorszeniem ogólnego stanu zdrowia i z pojawieniem się różnego typu schorzeń narządów płciowych. U kobiet po 30. roku życia często diagnozuje się też np. endometriozę, mięśniaki macicy lub niedrożność jajowodów. Dlatego też w przypadku chęci zajścia w ciążę w tym wieku kobiety powinny najpierw przygotować do tego swój organizm i wykonać niezbędne badania ginekologiczne. Nawet bowiem, jeżeli w trakcie badań zostaną wykryte jakieś nieprawidłowości, istnieje duża szansa, że poprzez wprowadzenie odpowiedniego leczenia bardzo szybko uda się je usunąć.

Czy późne zajście w ciążę może się wiązać z jakimiś problemami dla dziecka?

Mając powyżej 35 lat i starając się o dziecko trzeba się jednak liczyć z tym, że w takich przypadkach istnieje nieco większe ryzyko powstania u niego jakichś wad wrodzonych. Najczęstszą tego typu wadą chromosomalną jest zespół Downa. Niestety u pacjentek w tym wieku rośnie też ryzyko poronienia, zwłaszcza w pierwszych trymestrach ciąży. Jest to związane z powstałymi u kobiety wraz z wiekiem mutacjami genetycznymi, które sprawiają, że organizm może automatycznie odrzucać rozwijający się w jej brzuchu zarodek. Według statystyk ryzyko poronienia u kobiet powyżej 35. roku życia może być nawet dwukrotnie wyższe niż u kobiet poniżej 30 lat.

Konieczność wykonania dokładnych badań prenatalnych

W związku z większym ryzykiem wystąpienia u rozwijającego się w brzuchu matki dziecka wad rozwojowych oraz zwiększonego ryzyka poronienia, kobietom, które później zaszły w ciążę zaleca się wykonywanie wszystkich badań prenatalnych. Dokładny zakres koniecznych do przeprowadzenia badań prenatalnych oraz ich terminy powinnyśmy dostać od lekarza ginekologa, któremu powierzyłyśmy prowadzenie ciąży. Co ważne, kobiety, które ukończyły już 35 lat badania prenatalne mogą wykonywać bezpłatnie w ramach NFZ. W trakcie ciąży powinny zostać wykonane m.in. nieinwazyjne: badania USG, testy podwójny i potrójny, a także bardziej inwazyjna amniopunkcja i biopsja kosmówki. Poprzez wykonanie takich badań możliwe jest szybkie wykrycie w rozwoju dziecka ewentualnych nieprawidłowości i szybkie wprowadzenie odpowiedniego leczenia.