Cytologia

Cytologia jest jednym z podstawowych badań ginekologicznych, wykonywanych w ramach profilaktyki raka szyjki macicy. Zalecana jest ona wszystkim Pacjentkom po 25 roku życia oraz młodszym, które rozpoczęły współżycie. Powinno się ją powtarzać przynajmniej raz na trzy lata, jeżeli wyniki są w normie i nie ma obciążenia genetycznego, a w przypadku kobiet z grupy ryzyka – raz w roku lub częściej.

Jedną z najczęstszych przyczyn raka szyjki macicy jest wirus brodawczaka ludzkiego (HPV), którym można zakazić się podczas kontaktów seksualnych z nosicielem. Co ważne, rak szyjki macicy nie daje objawów w początkowych fazach rozwoju, dlatego kluczowe znaczenie ma profilaktyka w postaci regularnych badań cytologicznych. Wczesne wykrycie nieprawidłowości (np. neoplazji, czyli zmian w strukturze szyjki macicy) zwiększa szanse na całkowite wyleczenie.

Cytologia pozwala wykryć również zmiany we florze bakteryjnej pochwy oraz infekcje grzybicze i infekcje wirusowe inne niż HPV.

Przebieg badania cytologicznego

Cytologia polega na pobraniu wymazu z tarczy i kanału szyjki macicy. Lekarz używa w tym celu wziernika oraz specjalnej szczoteczki, za pomocą której pobiera materiał do oceny. Badanie jest bezbolesne, jednak Pacjentka może czuć krótkotrwały dyskomfort podczas obracania szczoteczki. Na koniec lekarz przenosi próbkę na szkiełko i utrwala wymaz, który następnie trafi do laboratorium. Do oceny pobranego materiału stosuje się obecnie system Bethesda. Pozwala on na dokładne opisanie wykrytych zmian lub infekcji, dzięki czemu lekarz prowadzący może szybko zastosować odpowiednie leczenie lub pokierować Pacjentkę na dalsze badania.

Wykonanie badania cytologicznego zalecane jest między 10 a 14 dniem cyklu oraz nie później niż 4 dni po miesiączce i 4 dni przed nią. Cytologia powinna zawsze zostać wykonana w pierwszej kolejności, przed innymi badaniami ginekologicznymi zaplanowanymi na daną wizytę.

Cytologia u kobiet w ciąży

Badanie cytologiczne jest jednym z obowiązkowych badań dla ciężarnych kobiet. Z reguły po raz pierwszy przeprowadza się je w 10 tygodniu ciąży lub po prostu na pierwszej wizycie u lekarza prowadzącego. Cytologia powinna zostać wykonana po raz drugi w trzecim trymestrze.

Przebieg cytologii u kobiet w ciąży jest standardowy – nie ma potrzeby wprowadzania szczególnych środków ostrożności, ponieważ badanie jest w pełni bezpieczne zarówno dla przyszłej mamy, jak i rozwijającego się płodu.

Badanie cytologiczne w Białymstoku

Zapraszamy Pacjentki do naszego gabinetu ginekologicznego w Białymstoku na badania cytologiczne. Regularne wizyty u ginekologa to kluczowa kwestia profilaktyki antynowotworowej. Należy pamiętać, że regularnie wykonywana cytologia pozwala na wykrycie nieprawidłowych komórek i tym samym szybkie wprowadzenie odpowiedniego leczenia. Jednak badanie cytologiczne to nie tylko diagnostyka zakażenia wirusem HPV. Wykonuje się je również w celu wykrycia m.in. nadżerki szyjki macicy. Polecane jest także kobietom przygotowującym się do zajścia w ciąże — pomaga określić termin owulacji.

Zachęcamy Panie do telefonicznego kontaktu lub osobistej wizyty w gabinecie w celu umówienia wizyty. Zapewniamy przeprowadzenie wszystkich niezbędnych badań ginekologicznych, w tym m.in. cytologii i USG dróg rodnych.